Blog

Tu nájdete novinky zo sveta životného prostredia ekológie a mnoho iného.

2_5

EKOČISTIČKA: EKOLOGICKÉ ČISTENIE ODPADOVÝCH VÔD

09.03.2015




Adam Krakovský: „Mám veľkú výhodu, že som mladý. Rozmýšľam inak a nebojím sa riskovať a investovať. Tiež som sa naučil, že svoju službu musíte predávať ako pocit. Preto ekočističky ponúkame ľudom ako zážitok z niečoho čo v záhrade vyzerá dobre a príjemne a spolu so záhradou tvorí jeden celok, čo je ekologické a úsporné.“

Čo by ste povedali na to, keby ste v záhradke mali pekné jazierko plné  rôznych rastliniek a možno aj pár rybičiek? Hovoríte, že pekná myšlienka? A čo by ste povedali na to, keby ste do toho jazierka nemuseli napúšťať vodu, ale naopak, to jazierko by vodu dávalo Vám? Že úžasné? Vďaka Adamovi Krakovskému a tímu ekočističiek je to možné.

Táto metóda funguje už 1000 rokov ale ľudia o tom nevedeli alebo vedeli, ale nevedeli dostatočne využiť. Adam Krakovský so svojim tímom túto metódu pozdvihli. Dokázali ľuďom a aj úradom, že  funguje a priniesli vlastné inovácie stále sa snažia zlepšovať a zvyšovať kvalitu čističky. Adam hovorí, že je priekopníkom s touto metódou čistenia odpadových vôd,  ktorý vyplnil dieru na trhu.

Adam sa už od strednej školy venuje vývoju čističky vôd, ktorá by bola úplne šetrná pre prírodu a vzhľad okolia by nenarúšala, práve naopak okrášľovala. Adam si plne uvedomuje vzácnosť vody a to ho viedlo k vývoju ekočističky, tvrdí, že  „štvorčlenná rodina minie okolo 500 litrov pitnej vody, čo ročne tvorí zhruba 400 až 600€ pri cene 1,15€ za 1000 litrov bez stočného, so stočným je to raz toľko. Ľudia si túto sumu neuvedomujú, ale čo keď sa stane voda strategickou surovinou a jej cena nebude 1,15 ale 5,15 €. Stále ju budeme potrebovať a s cenou sa budeme musieť zmieriť. Preto treba myslieť do budúcna a znížiť plytvanie touto vzácnou surovinou, navyše treba využívať zrecyklovanú vodu, tam kde môže nahradiť pitnú.“

 

Čo to tá ekočistička je? A ako funguje?

Ekočističky čistia vodu až na 90-95%, recyklujú vodu, fungujú bez elektrickej energie, s minimálnou údržbou, tvoria kyslík a prispievajú k tvorbe životného prostredia. Chceme planétu v prvom rade obnovovať, nie ničiť. Treba sa zamyslieť, čo je lepšie? Mať plast alebo ekológiu v záhrade, kde žijú vtáky, rastliny, ktoré produkujú kyslík a plávajú rybky.

Ekočistička je štrkové izolované pole do ktorého priteká pred čistená odpadová voda z domácnosti. Pred čistená znamená bez hrubého kalu, ktorý sa zachytí v zbernej nádrži alebo už v existujúcej žumpe, septiku. V štrkovom poli sú vysadené rôzne druhy bahenných a mokradných rastlín, ktoré v spolupráci s baktériami čistia všetky druhy odpadových vôd, či je to z priemyslu, zdravotníctva, farmy, obce alebo rodinného domu. Vyčistená voda sa zachytáva buď v jazierku, ktoré môže slúžiť na chov rýb, alebo v zberných nádržiach tie môžu mať využitie vo veľkých závodoch ako požiarne zásobárne . Táto vyčistená voda sa dá spätne využívať – na polievanie, v domácnosti, umývanie auta a všade, kde nám netreba pitnú vodu.

Ekočistička je živí organizmus, preto sa  rastlinám v čističke darí a treba ju udržiavať. Avšak oproti klasickým chemickým čistiarňam, ktoré sú bežne dostupné na trhu máme až o 70% nižšie prevádzkové náklady. Prečo? Pretože nepotrebujeme elektrickú energiu a čistička sa neskladá zo žiadnych mechanických častí, ktoré sa môžu pokaziť. V dnešnej dobe má všetko záruku a  čoraz zložitejší servis. My ideme inou cestou potrebujeme minimálnu údržbu, čo sa o chemických čističkách nedá povedať.

 

Sú ekočističky niečím limitované? Napríklad čo sa nemôže v domácnosti používať, aby dom mohol využívať ekočističku?

Ekočističky sú limitované len plochou pri rodinnom dome je to 5m2 na obyvateľa. Môj prototyp mám napojený na vlastný rodinný dom a neobmedzujem sa v ničom. Perieme, do toho umývačka a hnojíme tak ako keď sme nemali ekočističku. Pri množstve vody, čo človek denne minie sa tieto chemikálie dostatočne zriedia. Samozrejme je lepšie používať ekologické prostriedky, ktoré sú už bežne dostupné na trhu, ale tu tiež treba mať na pamäti, že nie je všetko zlato, čo sa blyští, preto zákazníkom odporúčame nami overené prostriedky.

 

Ako sa vyvíjal tím? Kto je zakladateľom a ako sa pripájali ďalší členovia? Aké je aktuálne zloženie tímu?

Zakladateľ projektu som ja (Adam Krakovský), no nemôžem byť aj manažér, riešiť marketing, kontakty, oblasť financií, realizácie a všetky veci okolo biznisu sám. Tak som postupne začal dávať do kopy tím, keďže mám množstvo šikovných kamarátov, ktorí sú ekológii veľmi naklonení, dokonca niektorí  študovali a aj do dnes študujú veci blízke nášmu odvetviu. Takže sme sa postupne dali dokopy  a začalo prvé rozdeľovanie úloh.

Samotný tím pozostáva z členov: Adam Krakovský–zakladateľ, manažér, marketing, Dominik Krakovský–realizácie stavieb,  Ing. Peter Olos–odborník na problematiku,   Mgr. Filip Baďo-EU legislatíva, administratíva,   Bc. Lukáš Vrtich-komunikácia, marketing, Matej Varga–dizajnér, záhradný architekt,  Vladimír Baďo–vyškolený odborník na vodu, zabezpečenie materiálu.

 

Ako sa máte v tíme, ako Vám to spolu funguje?
Máme sa super. Ekočističky tvoria tím skvelých ľudí, mladých ale aj starých pánov ktorí nám odovzdávajú vedomosti, všetci na projekte robia s radosťou. Práca ich baví a keď robíte niečo, čo Vás baví tak to robíte najlepšie ako viete. S chalanmi nie sme len kolegovia, ale aj skvelí priatelia. Okrem čističiek sa snažíme skrášľovať prostredie okolo, snažiť sa čistiť to, čo ľudia zanedbávajú, v obľube máme turistiku a šport. Čo sa týka biznisu doteraz  sme ešte neboli tak na tom, že by som vedel zamestnať celý tím celoročne, no verím, že rok 2015 bude TOP, ale zatiaľ nechcem predbiehať.
Ako vznikol nápad vytvoriť ekočističku a ako vyzeral následný život tohto nápadu? Ako dlho trval proces od samotného nápadu po zrealizovanie prvého prototypu, a potom po prvú montáž ekočističky na zákazku?

Nápad vznikol  na strednej škole keď som pracoval na súťaži Stredoškolský podnikateľský nápad. Súťaž som mimochodom vyhral, vtedy som rozmýšľal v čom by som začal robiť biznis. Zaujímal som sa o to, čo ľudia budú vždy potrebovať a za čo by boli ochotní  zaplatiť, plyn, palivo, energie, suroviny, až som raz dostal nápad čo bude vždy najdôležitejšie, onedlho aj najdrahšie, a čo bude treba recyklovať. Touto surovinou bude voda. Za niekoľko rokov bude voda drahšia ako ropa, zlato a čokoľvek iné. Preto ju treba recyklovať a spätne využívať. Jeden človek minie denne 150 litrov vody na pitie a na varenie je to len 5 litrov, ostatok vie nahradiť úžitkovou vodou z našich čističiek. Po výhre v súťaži sa spustila snaha biznis rozbehnúť a začať na ňom makať.

 

Čo Ti priniesla výhra v spomínanej súťaži? Pomohla Ti v ďalšom rozvoji nápadu?

Výhrou som získal konzultáciu vo VTP-Vedecko Technologický park Žilina. Na začiatku mi veľmi pomohli a usmernili ma, začali sme písať podnikateľský plán, biznis model, rozpočty a ďalšie veci okolo rozbehu a samotných začiatkov.  Po tomto všetkom som vedel  koľko  približne bude stáť materiál a realizácia. Ostávalo mi už  len otestovať produkt na vlastnej koži, postaviť prototyp, ukázať ľudom, že to funguje.

 

Ako to vyzeralo s financovaním v týchto počiatočných fázach?

Mal som niečo našetrené, ale nie toľko koľko by som potreboval, tak som nejaký čas pobrigádoval. Keď som mal financie na prototyp, pustil som sa do jeho realizácie.  Vtedy som bol ešte na všetko sám a s pomocou otca, brata a kamarátov ktorí sa už pomali stávali aj členmi tímu sme postavili prvú ekočističku, ktorá funguje zhruba už tretí rok. Mimochodom kvalitu vody máme výbornú.

 

Kedy prišla prvá zákazka?

Ako som chodil po prezentáciách, väčšinou na každej máte dopredu určený a zverejnený priebeh a program, tak aj na prezentácii pre Žilinský samosprávny som bol spomenutý ako prezentácia o ekologických čistiarniach odpadových vôd a tu sme získali svoju prvú zákazku. Klient sa prišiel pozrieť len na nás. Prvá zákazka bola dohodnutá mesiac po realizácii prototypu a bola komplet na kľúč.

 

Čo považujete zatiaľ za svoj najväčší úspech?

Svoj najväčší úspech som ešte nedosial 😀 Držím sa vlastného motta: ,,Veľké ciele Vás privedú do šialenstva, ale malé sú Vám na nič.“ Ak môžem zhodnotiť veci doteraz, je to napríklad oslovenie časopisom Forbes 30 nádejí slovenského biznisu. Teším sa založeniu Ekoplanet a prípravou realizácií na jar. V súčasnosti riešime možnosť realizácie jedného velkého projektu na  ktorého prácu sa veěmi teším,   keď ho úspešne zrealizujeme vtedy to bude pre mňa najväčší úspech. Za najväčší úspech budem určite brať to, keď ovládneme slovenský trh a bude sa o nás postupne zaujímať zahraničný trh.

Čo by si označili za odrazový mostík, ktorý Vám pomohol pri realizácii nápadu?

Veľkým štartom pre mňa bol plagát na nástenke ešte na Strednej odbornej škole stavebnej v Liptovskom Mikuláši. Plagát bol o podnikateľskej súťaži, a vtedy som začal budovať svoj sen. Začal som rozmýšľať a hľadať ten svoj podnikateľský nápad, snažil som sa ukľudňovať slovami ´keď to dokázali iní, keď niekto dokázal založiť fungujúcu spoločnosť, tak prečo by som to nedokázal rovnako  ja´. Tiež musel začať od nuly, práve vtedy som sa rozhodol že chcem robiť biznis. Poslal som svoj nápad do súťaže vyhral som 500€, ktoré boli pre mňa len symbolické, ale získal som množstvo kontaktov a uznanie, ktoré ma naštartovalo, ako poriadna dávka adrenalínu. Od vtedy som o ekočističkách, nikdy nepochyboval a verím si doteraz. Ďalším odrazom pre mňa bolo stáť na pódiu pri odovzdávaní ceny za Najlepší stredoškolský podnikateľský zámer a absolvovanie množstva prezentácií. Keď v 20tich rokoch a prezentujete študentom na VŠ ktorí sú od vás oveľa starší alebo pre samosprávu  tak to je obrovská motivácia.

 

Aká je cena jednej ekočističky? Koľko stojí samotná čistička a koľko jej montáž?

Cena ekočističky sa veľmi ťažko odhaduje, pretože každá čistička je originál a nikdy sa nestretnete s rovnakou alebo aspoň podobne nami odvedeniu prácou. Preto aj cena je pri každej odlišná, ale v priemere ekočistička pre rodinný dom stojí zhruba 3000 až 5000€. Cena veľmi závisí aj od zabezpečenia a ceny materiálu v danej lokalite realizácie. Tu si ale treba uvedomiť že oproti konkurencii máme o 70% nižšie prevádzkové náklady a nepoužívame súčiastky ktoré sa kazia. Investícia sa Vám vie vrátiť do 4 až 6 rokov, podľa toho či využívate recyklovanú vodu aj spätne. Pri  chemických čistiarňach sa Vám investícia nikdy nevráti!

Montujete čističky sami? Alebo máte na to ľudí?

Máme vlastnú firmu, čiže čističky a všetky realizácie robíme sami. Nie je to ľahká záležitosť a treba zabezpečiť nepriepustnosť čistiarne. Jedná sa o odbornú prácu.

 

Akým spôsobom oslovujete zákazníkov? Na ktorú formu reagujú najviac?

Na začiatku sme  sa ľudom dostali do duší vďaka prezentáciám, ktorých sme absolvovali množstvo, tiež vďaka start up a podnikateľským súťažiam. Na takýchto podujatiach stretnete množstvo ľudí z biznisu, ale aj laickú verejnosť. Môžete nadviazať novú spoluprácu alebo získať hneď zákazku, čo sa nám zatiaľ osvedčuje. Sledujeme konferencie a snažíme sa absolvovať množstvo prezentácií. Tiež nezabúdame ani na klasický marketing-billboard, nálepky, tričká, rôzne reklamné predmety. No najviac sa asi na začiatku každého biznisu oplatí riešiť internet, Facebook a snažiť sa share-ovať svoje odkazy cielene tam, kde zasiahnu ľudí, ktorých majú osloviť. Veľmi sa nám osvedčuje aj odporúčanie iných ľudí. Keď zrealizujete pár projektov na 100%, ten povie tomu, ten zase tomu a už to ide samo. Nedá sa povedať, čo sa nám najviac osvedčilo podľa môjho názoru v odvetví v ktorom pôsobíme treba riešiť viacero foriem marketingu.

 

Koho považuješ za najväčších konkurentov?

Pre nás sú konkurentmi hnusné bezdizajnové plastové poklopy v podobe chemických čistiarní, ktoré s ekológiou, a dovolím si tvrdiť aj s čistením odpadovej vody (pri pravidelnom šprtaní sa vo vlastných splaškoch, nadstavovaní), nemajú nič spoločné. Sú lacnejšie, ale s 70% vyššími prevádzkovými nákladmi. Tiež môžeme byť spojencami alebo konkurenciou vodárenským spoločnostiam. A v súčasnosti rozširujeme svoje podnikanie na natural pool  (prírodné bazény), kde sú nám konkurentmi veľké predajne plastových a laminátových bazénov. Tiež riešime záhradnú a ekologickú architektúru, čiže spoločnosti v tomto odvetví. Je doba plastov a už je len na ľuďoch, či chcú realizovať niečo, čo škodí prírode, vyzerá o ničom alebo niečo, čo prospieva k ochrane a tvorbe životného prostredia a vyzeráúžasne.

Ako vidíš vývoj odvetvia, v ktorom pôsobíte?

Riešime ekológiu a v dnešnej dobe je ekológia zaujímavá, množstvo ľudí a biznismenov sa púšťa do tohto odvetvia. Lenže preorientovať a naučiť ochrane prírody sa nedá, ak sa sám nesprávate ekologicky a nehľadáte si  cestu k prírode, ak si neuvedomujete problém aký tu je. Ľudia nie sú hlúpi a vycítia, ak niečo robíte len pre peniaze. Samozrejme firma musí profitovať, ale nemôžete vodu kázať a víno piť.

Som stavbár, náš biznis je postavený v stavebnom sektore, kde každým rokom prichádza na trh množstvo nových a inovatívnych technológií. V stavebnom sektore je to nevyspytateľné, raz ste hore ,ale naopak jednou veľkou zákazkou sa môžete dostať do zatratenia. Toto odvetvie má veľmi rýchli vývoj. Stále sledujem nové trendy a zahraničnú záhradnú, stavebnú architektúru a som v úžase, aké technológie sa vo svete používajú. Musíte byť v obraze, ak chcete byť stále žiadaný a in. Takže ja vidím vývoj nášho odvetvia FAST FAST  FAST, buď ste FAST a stále sa zlepšujete a učíte alebo môžete za sebou zhasnúť :).

 

Aké máte najnovšie plány? Čo pripravujete do budúcnosti?

Stavať, stavať, stavať, vyhovieť všetkým zákazníkom. Ochrániť svoje nápady, zoskupiť väčšiu skupinu, nie zákazníkov, ale ľudí(komunitu a vytvoriť ekočističky-komunitu. Komunitu ľudí, ktorým to nie je jedno. Rozširovať svoj segment podnikania a hlavne expandovať, expandovať, expandovať. Máme veľké plány, ale nemôžem všetko prezradiť. 😉

Čo sa týka práce riešime dva veľké projekty, na ktorých realizáciu sa  veľmi teším, to je priorita a práca na takmer ročné obdobie. Tiež máme rozrobené dve prírodné kúpacie jazerá, záhradné realizácie, stavebné práce a množstvo domových ekočističiek. Momentálne je bohužiaľ zima, z čoho som na nervy, pretože sa práca pohybuje pomalšie. Navyše, keď nám každý deň chodia maily o cenovú ponuku ide nás poraziť lebo vieme, že začať môžeme až na jar. Preto je zatiaľ všetko len v konzultácií. Napriek tomu verím, že jar bude pre nás kľúčová a v roku 2015 ešte budete o nás počuť.

 

Čo Ťa v doterajšom fungovaní najviac prekvapilo, milo aj nemilo?

Najviac som sklamaný z prístupu úradníkov, namiesto toho aby boli radi a snažili sa Vám pomôcť a vyhovieť radšej Vás hneď odbijú, že Vám to neodporúčajú. Z jedného hľadiska ich aj chápem, systém je nadstavený zle a môžu súhlasiť len s tým čo je v zákone. Verím že aj týmto odborníkom ukážeme že sa nemajú čoho báť.  Často krát sa stane že človek ktorý sa nechá odbiť a je neznalý zákona, tak len sklopí uši lebo im nevie argumentovať. Veľmi ma ale teší priazeň ľudí a podpora verejnosti. Tiež ma veľmi prekvapil postoj množstva úspešných známych aj neznámych ľudí z biznisu a odborníkov. Nebrali ma ako 19-ročného sopliaka, ktorý chce robiť biznis a niečo zmeniť. Snažili sa mi pomôcť.

 

Na záver odkaz od Adama: „Verte si, keď si veríte ste neporaziteľní! Všetko je v hlave. Malé ciele Vás privedú do šialenstva, ale veľké sú Vám na nič.“

Ja Adamovi ďakujem za rozhovor a prajem všetko dobré a veľa úspechov!

 

Zdroj:www.startitup.sk